Jotunheimen – Planering pågår!

Det börjar närma sig! Jotunheimen-vandringen.
Vi planerar, packar, grejar och donar. Springer omkring och letar efter saker, som vi (läs jag) inte kommer ihåg vart de ligger/finns. Samtidigt som sambon bara suckar och knappt höjer ögonbrynet (inte förvånad alltså)… Haha! 😛

Förra årets vandring (vid Grövelsjön) gick ju smidigt och var en häftigt första upplevelse av fjällen.
I år är jag mer nervös. Varför vet jag inte riktigt.  Kanske för att bergen är högre och jag har den där förbannade *piiip* höjdskräcken, som jag troligtvis måste ta tag i… (?) I alla fall bitvis. Jag har tittat på instagrambilder, under hashtaggen #jotunheimen och får nästan svindel bara jag ser foton på den smala passagen vid Besseggen.

Ja, ja, det löser sig säkert! Vandra SKA jag, hur som helst.
Hör ni inget mer har jag kanske fått panik, snubblat på mina egna fötter och trillat över kanten på något stup…
(VA??? Sånt får man väl inte skoja om..?!) 😮 😉

img_1001

Annonser

Backintervaller & Semestermotivation (eller bristen av)…! 

Är det semester-”moodet” som gör det?
Att jag inte har någon träningslust alls just nu…?! De senaste 2-3 veckorna har jag bara fått till pass, på rent pannben. Märkligt egentligen, med tanke på att jag har haft all tid i världen att träna!
Och egentligen VILL jag ju inte tvinga mig själv att träna. Träning ska vara kul, i alla fall i 9 fall av 10. Nu har jag dock ”tvingat” mig själv, för att jag vet att det stundar ett halvmaraton i fjällmiljö; Bagheera Fjällmaraton!

Det är inte direkt läge att köra 100 % vila i 5 veckor, även om det känns som att det är så det hade blivit, om kroppen fick bestämma. Den har dock fått bestämma litegrann. De pass jag har fått till, har inte varit jättetuffa. Inga snabbdistanser eller intervaller. Tills idag!

img_0984

Motivationen var inte på topp idag (heller).
Men ut kom jag och efter uppvärmningen tänkte jag att, jag börjar med 4 stycken backintervaller. Det är ju inte så många. Känns det fortfarande trögt efter det, får jag jogga hem.

Fyra backar senare; Det kändes fortfarande trögt! Om jag joggade hem? *harkel* Eh… Nej, jag är nog för envis. 😛 Ytterligare 6 stycken kördes på rent pannben. Bara fokus på nästa!
”Detta är den sista. Nä, detta är den sista” osv…  Lura hjärnan, det var receptet för dagen!

Efteråt kändes det ändå bra (som vanligt)!
Dricka kallt vatten ur bäcken och käka lite smultron. Bra avslutning på passet; innan jag tassade lugnt hemåt.

Hur känner ni inför sommarträningen / träning på semestern?
Motiverade, eller ”blähää-känsla”…? 😉

Att skapa sin egen inspiration!

Senaste inlägget handlade om 10 tips när man ska springa i värme.
Man borde kanske leva som man lär, men den här dagen var jag inte alls sugen på att befinna mig utomhus i den klibbiga, heta luften. Lite halvhjärtat och faktiskt ganska otaggad, drog jag till gymmet med grundplanen; Styrkepass.
När jag väl kommer dit, kommer det kännas bättre”, tänkte jag.

Variera träning och vara beredd att förändra!

När jag satte mig på cykeln var tanken egentligen bara att värma upp. Men någonstans började en liten plan formas. Som ett försök att rädda min träningsmotivation (som fortfarande inte hade infunnit sig).
Är man inte inspirerad, får man se till att man blir inspirerad! 🙂 Variera träningen och vara beredd att ändra träningsupplägget, om det känns rätt just den dagen.

Det slutade med att jag körde ett eget triathlon:

  • 10 km cykel
  • 5 km löpning
  • 3 km rodd

Jag vet inte varför, men jag hade inbillat mig att löpningen skulle bli jobbigast.
Men rodden… Herrejösses, den där rodden! 😮 Nu maxade jag i och för sig inte i löpningen (eller i cyklingen) så det hade ju kunnat vara betydligt jobbigare. Samtidigt försökte jag ligga på ”mycket ansträngande” passset igenom, men ändå såpass balanserat att jag ORKADE alla 18 km…! Det är svårt att veta exakt hur hårt man kan starta, tycker jag.
En stooor eloge till alla er som tränar, tävlar och kör tuffa triathlonpass. På alla nivåer och sträckor! (Jag hade ju inte ens med simning här…Uja! )

Andra sätt att köra egensnickrade ”triathlon”:

Fördelen med det här passupplägget, är man kan anpassa det. Kanske köra:

  • Rodd – Crosstrainer – Marklyft.
  • Löpning – Burpees – Knäböj
  • Cykel – Kettlebellswings – X antal 30 sekunders löpintervaller.

Förvisso inte ett ”triathlon” i sin rätta bemärkelse, kanske. Men whatever works! Bara aktivera så många muskelgrupper så möjligt och få upp pulsen! Att hitta sin egen inspiration. Eller hur! 🙂

img_0951

10 tips om man ska springa i värme!

Att försöka springa när det inte är så varmt är svårt.
Nu när det är högsommarvärme, menar jag. Jag begav mig ut igår kväll, i tron om att temperaturen hade sjunkit. My mistake… Ska det vara sådär skönt svalt, får man man nog ge sig ut när klockan passerat midnatt!
När jag ändå var ombytt och hade tassat iväg, tänkte jag att löprundan får liksom bli som den blir. Inga krav när det är dryga +25 grader! Det kändes oväntat bra första km, men någonstans vid 3 km kändes det som min hjärna började koka…

Försökte ignorera känslan och tassade på – sakta!
Inne bland träden kändes det ändå aningens bättre, även om det inte fläktade någonting. Där passade jag även på att ta lite fotostopp, vilket en viss fröken tyckte var heeelt onödigt. Hon la sig i protest mitt på stigen. ”Matte, du är för långsam!”… (Eller så kan det ha varit så att hon var smart och passade på att vila i värmen).

Jag lyckades skrapa ihop nästan 7,5 km vilket jag ändå är nöjd med, med tanke på omständigheterna. (Högsommarvärme och inga planer på långpass). Ska man springa längre, när det är så här hett hittar ni mina bästa tips nedan! 🙂

Att tänka på när man springer i värme!

  1. Drick vatten!
    Se till att få i dig mycket vätska! Framför allt dagarna innan passet, men även samma dag och under passet.
  2. Men akta så du inte dricker för mycket vatten.
    Risken, om du dricker för mycket, är att salt-/vätskehalten i kroppen hamnar i obalans och det i värsta fall leder till ”vattenförgiftning”.
  3. Svettas du mycket – få i dig salt!
    Drick resorb, ha med salttabletter, käka en liten påse chips eller ta saltshots (salt + vatten). Jag får väldigt lätt huvudvärk om jag fuskar med saltintaget på varma, långa pass.
  4. Lyssna på kroppen!
    Känns den ”överhettad” gå i den där branta uppförsbacken eller någon halv km, istället för att ta ut dig helt och riskera yrsel, illamående eller huvudvärk.
  5. Bada / Kyl ner kroppen!
    Om det är möjligt kör ”Sprada” längs vägen! (Särskilt om du kör långpass).
  6. Pressa inte kroppen – om du inte vet att du klarar av det.
    Försök planera in snabbdistans och intervaller på andra, svalare dagar.
  7. Undvik de varmaste timmarna!
    Försök springa tidigt på morgonen eller sent på kvällen, när temperaturen har sjunkit.
  8. Ha ljusa kläder och/eller glasögon och/eller keps!
    Det hjälper kroppen att inte blir för varm. Kepsen kan man doppa i ett vattendrag och kyla ner huvudet med (om man inte vill köra ”sprada” / doppa hela kroppen).
  9. Vätskerygga!
    Springer du långt, är det lättast att ha med sig vätska/salt och övriga förnödenheter i en smidig ryggsäck! Jag har nog tipsat om den förut, men älskar min Ultimate Direction Vest. Den är utformad av en kvinna, för kvinnor. Sitter som en smäck på mig, som är lite kortare rygg och former.
  10. Ha med dig telefon/mobil! 
    Om du börjar må dåligt. Blir yr, illemående eller börjar frysa / slutar svettas. Se till att du i alla fall har möjligheten att ringa någon så du kan bli hämtad!

 

2000 inlägg – Då vs. nu!

Upptäckte häromdagen att det här blir mitt 2000:e inlägg.
Det känns både overkligt och roligt! Den där tjejen som började träna lite halvhjärtat för 5,5 år sedan – Som fick träningsvärk av sina första 10 armhävningar (som gjordes på knä, för jag inte orkade en enda på tå) i en armhävningsutmaning som jag hade hittat på nätet.

Till den person jag är idag; Som precis har sprungit sitt första ultralopp och som älskar att när som helst springa ett par timmar i skogen, köra tunga marklyft och hitta det mentala lugnet i yin yogan.
Vilken resa! För att inte tala om alla människor jag har lärt känna genom bloggen. Många av er har jag till och med träffat och nu i Augusti blir det äventyret Bagheera fjällmaraton Sälen, med flera av er. Så himla häftigt!

”Jag bara skriver lite”…. Som jag har sagt så många gånger, när människor i min närhet har frågat om eller varför jag bloggar. Det är verkligen så himla mycket mer än att ”bara” skriva! 🙂

På tal om tunga marklyft.

Det var precis där fokuset låg idag. När jag väl vaknade till liv (vilket är pinsamt sent… Troligtvis jag och tonåringarna) var det alldeles för varmt (i mitt tycke) för att springa. Därför tog jag med mig kidsen och drog till gymmet. Aircondition och nästintill folktomt – Jag klagar inte!
6 set med marklyft, 6 set bänkpress och sedan prehab för höfter/säte och vader. Jag kan tänka mig att börja jobba deltid och träna förmiddag…. 😉

Trappan upp och väggmålningen på ”mitt” gym.