Jag vann!

För ett tag sen hade Sofia en tävling, där man kunde vinna en ”Isbjörn of Sweden” overall.
Jag chansade och var med och tävlade. Och igår hade jag fått mail om att jag hade vunnit. YEAY! Jag har läst mycket positivt om deras plagg, så det ska bli kul att testa och se om jag håller med. 🙂

Störtskön bild lånad från Sofia – (uppochhoppa.se)

Annonser

Det här med att alltid hitta motivationen!

När motivationen tryter är det många som tipsar om;
”Anmäl dig till ett lopp så har du ett mål!”  Check. Det har jag gjort nu. Förutom Risveden Terräng, kikar jag även på ett lopp i april och ett i juni. Trots det är det inte alltid motivationen till löpning infinner sig. Visst känns det i 99 fall av 100 kanonbra efter ett pass! Men innan man gett sig ut… Blä. Ut i mörket, i regnet, i kylan??

Det är många som har börjat tränar nu efter nyår. De säger att de slutar träna efter 4-6-8 veckor för att de inte  känner någon motivation längre. Då ska jag berätta något. Vi som tränar året runt och som ”anses” fastnat i träningsträsket; Vi känner inte heller motivation jämnt. Vad är det för myt att vi tränar för att träningen alltid känns inspirerande och rolig???

Det handlar minst lika mycket om disciplin. Att ge sig ut och springa även när man inte känns motivation. Motivation och glädje finner man ibland, men de gångerna träningen känns lätt är bara en bonus! Grädden på moset liksom! 🙂

motivation

.
Jag har själv sprungit i 2 års tid. Jag kan fortfarande komma på mig själv ställa frågan;  Ok, jag har sprungit ett par lopp. Jag tränar regelbunder. Men när ska jag bli en löpare på riktigt?? En som kan springa i 4,10-tempo och som har full koll på alla benämningar; Distans, tempo-pass, snabbdistans, tröskeltempo, intervaller, hur lång intervall-vila, osv osv…?

Oavsett om man har sprungit 2 månader, 2 år eller 2 deccenier så är man en riktig löpare! Oavsett tempo och trots bristen på motivation. Så sitt inte där och vänta på motivationen, ut och spring – i väg och träna! OK? 😉
.

As to the grass!

Ben, ben, ben blev det på gårdagens pass!
Först 5 km fartlek på löparbandet. Alltifrån lugn uppvärmning till ”mellantempo” och avslutningsvis 4,55-tempo. Mjölksyra på slutet, av förklarliga skäl! 🙂

Efter det körde jag även styrka ben, för att krama ur det sista ur dem.
* Benspark,  3 x 12 reps.
* Bencurl,  4 x 12 reps.
* Marklyft, 3 x 15 reps.
* Djupa knäböj med skivstång,  3 x 12 reps.

Och urkramade blev de. Verkligen! Darrade rejält på de sista knäböjen. Högröd, svettig och ”snygg” i ansiktet också. Sånt man får bjuda på. 😀 

In i det sista...

Ni letar väl stegar för glatta livet?

Ni minns väl min utmaning? Det är förvisso ingen panik på något sätt.
Mitt mål är ju att någon gång under 2013 klara 5 ”pinnars” armgång! Eventuellt att det behöver revideras lite. Men bara kanske. Det är för tidigt och säga och jag kanske börjar få lite ”övermod”…(?)

Igår på gymmet började jag med just armgången, för att vara hundra på att jag skulle ha fräscha axlar och armar. Plus att jag hade på mig mina träningshandskar. Jag glider ju så förbannat annars. Och jäklar; jag klarade tre steg (!) YEAY!

armgång
Nu tar jag absolut inte ut något i förskott!
Det kan vara så att de sista två pinnarna är de betydligt tuffaste?! Men det är 11 månader kvar på året så två ynka pinnar till borde jag väl fixa….? Kanske ska säga hela stegen på (ca) 20 pinnar när jag ändå är kaxig…? Haha!
Nej, men allvarligt talat. Ska jag vara ärlig vill jag framför allt få in en bra TEKNIK! Så jag slipper slita så förbannat på ren styrka. 

Så… Har ni letat stegar och testat ännu? 🙂

Lugnt och lugnt – Det vete tusan

Men visst, jag körde inte jättetungt. Och framför allt, jag lyssnade lite extra på kroppen!
Det blev dels 20 min uppjogg och på slutet 15 min nedjogg på löparbandet. Helt ok känsla. Inte alls några känningar i halsen, trots att det är i bröstet som det ”tunga” och onda har suttit tidigare i veckan. Skönt!

Emellan det blev det styrka. Rygg, core och axlar (ja, idag igen).
* Latsdrag,  3 x 10 reps
* Smal rodd med skivstång, 4 x 10 reps
* Bred rodd med skivstång, 4 x 10 reps

* Drag till hakan (med skivstång),  4 x 8 reps
* Militärpress (med skivstång),   4 x 8 reps
* Biscepscurl (med skivstång),   4 set (10-10-6-4 reps)

* Russian twist med 8 kg medicinboll, 3 x 15 reps
* Rak planka,  2 x 1 minut + 2 x 45 sek

.
Behöver jag säga att jag älskar skivstång? 😉

skivstång