Fredagsnöje – Kurerar, laddar och är obekväm.

Jag vet inte när jag var sjuk senast.
Det är lääängesen! Och det är ju skönt och bra och allt sånt där. Men nu retar det lite, lite grann i halsen.
NEJ NEJ NEJ! Jag har inte tid. Kurerar mig med c-vitamin och ingefärs-te. Och ignorerar! Ignorera virus funkar har jag hört… 😛

image

Jag har dessutom spenderat eftermiddagen med att prova klänningar.
Jag är verkligen den där eviga jeans-tjejen. Ä.L.S.K.A.R. jeans och har väldigt sällan kjol eller klänning på mig. Men vi ska ut med jobbet imorgon och efter mycket velande verkar det som att det ev. blir klänning imorgon trots allt. Jag känner mig liiite obekväm, men det kan nog bli bra när jag väl är ”igång”. 🙂
.

image

Annonser

Den här sommaren kommer jag att…

… tänka lite annorlunda. Tävlingar i all ära! Och det kommer bli en del av den varan (också).
MEN! Jag är grymt sugen på att se mig om efter andra äventyr. Som att vara lite mindre tävlingsfokuserad och istället springa längs vackra vandringsleder i sommar. Bara jag, skogen, tystnaden (och kanske någon löparkompis, om någon är i närheten och sugen på att hänga på) (?) 🙂

 

skog3

Jag har tänkt utforska de lokala lederna (även om de inte är jättemånga och/eller (lika) långa.
Har tänkt mig åtminstone (hela) Hol- och Potatis-leden. De två har jag ju sprungit delar av redan. Sedan finns Nårunga-leden och Lärkeskogsleden här i närheten av Alingsås. Det går säkert att luska fram några till, skulle jag tro…?

Efter att ha läst Niklas underbara trailblogg regelbundet de sista åren och sett honom lägga ut bilder från sina rundor på olika natur/vandringsleder, så har jag blivit riktigt sugen på att se Västra Götaland (och kanske delar av Bohuslän) ”by foot”! Mitt sikte är preliminärt inställt på följande (större) leder, här i närheten. Och då är inte tanken att springa HELA sträckorna utan delar av. Det blir fullt tillräckligt långt för mig 😉

Bohusleden:
* Vildmarksleden
Knalleleden:
* Vättlefjällsleden
* Soteleden

#TuffaTisdag och min första…

De enda passen jag föredrar att köra på löpband vintertid är intervallpassen.
Distans- och långpass i underbara vinter-vita landskap i all ära, men det är oftast lite för slirigt att köra intervalltempo. Då är det tacksamt med banden på gymmet. Gårdagen bjöd på korta intervaller.

Sist jag körde dessa 1-minutare orkade jag bara 12 stycken.
Den här gången blev det 15 stycken. I tron att jag faktiskt hade fixat den här delen av utmaningen, som Sara hade! Men nu när jag läser inser jag att det skulle varit 16 x 1 minut. Tusan också…!! Men äh… Den sista hade jag orkat, så skit samma! 😉

Det kändes betydligt bättre den här gången.
Samma tempo som sist, men som sagt; inte alls lika jobbigt fysiskt sett. Mentalt däremot, är det alltid liiiite jobbigt att köra intervaller, för man vet att man måste kliva ur komfort-zonen! ”Det är där magin finns”, eller hur? Den där ”magin” som gör att man blir bättre!

Efter passet testade jag mitt livs första proteindrink (som mitt nya gym kan fixa i samband med träning). Alltså ja…. Den var ok! Den var framförallt förvånansvärt mättande (!)  Kanske att jag testar någon annan smak framöver, men annars känner jag att jag inte tränar såpass mycket att jag behöver äta protein-tillskott.
.

image

800 meter uppförsbacke. Lätt?!

Snöflingor, råkall  (!) blåst och mörker.
Perfekta förutsättningar för kvällslöpning. Right? 🙂 Det blev 7 km igår kväll och det var RIKTIGT kallt när jag stack ut näsan utanför dörren. Nästan så jag funderade på om jag tagit på mig för lite och/eller om jag skulle strunta i att ge mig ut. Men redan efter ca 0,5 km kändes kroppen betyligt varmare. Skönt att det går såpass fort att få upp värmen i kroppen.

Mitt huvud längtar ihjäl sig efter vår och sommar!
Men kroppen tycks trivas alldeles utmärkt med den nuvarande årstiden. De senaste veckorna har passen känts riktigt bra. Fräscha ben och syrefyllda lungor. Jag vet inte om jag inbillade mig igår, men tycker att pannlampan hade riktigt dåligt ljus. Förmodligen dags att byta batterier? Med andra ord; gårdagens pass gick NÄSTAN helt i mörker… Haha! Tur att jag har vant mig ganska bra vid mörkerlöpningen.

En 800 meter lång uppförsbacke kändes ”lätt” (när hände det senast liksom)?! Och trots att känslan var lätt igår, känner jag att den tog bra på vaderna. Jag är aningens öm där i dag… 😛

 

image

Benpass och nytt PB (igen)!

Min absoluta favoriter att köra i gymmet är rygg och axlar.
Tycker det är riktigt snyggt med en vältränad rygg och muskulösa axlar! Efter dessa två muskelgrupper kommer ben. Jag älskar känslan av att kunna lägga på lite tyngre vikter. Och det är relativt lätt att se resultat.

I våras var mitt personbästa i benpress 65 kg. Idag körde jag ett set på 125 kg! Grym känsla! Det är nog relativt nära mitt max, men då jag körde benpress i slutet av passet så kan jag nog få till något snäpp högre. Jag kommer försöka, snart igen!

Det viktigaste när man kör styrka är självklart tekniken!! Glöm inte det!
Men… Om ni tränat ett tag och tekniken sitter; utmana er själva och testa att lägga på några kg. Vågar ni? 🙂

 

Passet i övrigt:

* Knäböj med skivstång: 2 set (uppvärmning)
* Utfall med skivstång: 4 set/ben
* Raka marklyft: 4 set. (Min svaghet här är framför allt greppet. Frustrerande!)
* Benpress (PB)! : 4 set
* Biscepscurl: 4 set.
* Axlar, superset: Drag till hakan + Militärpress, skivstång: 4 set.
.
vikter