Liseberg – Med sju miljoner andra..?!

En dag på Liseberg är mer eller mindre tradition för oss.
Det är sällan vi reser utomlands, men däremot brukar vi ta en dag på Liseberg varje sommar. Barnen älskar det! Och ska jag vara ärlig gör jag det också. Även om jag märker att man blir nååågot fegare för varje år… 😉
Men jösses vad folk?! ”Bara” 25 minuter på vissa attraktioner, men upp till en timme på andra… Egentligen skulle man ju ta på sig regnkläder och dra dit en dag när det regnar! Varför gör man inte det??

image

En del av oss höll sig till lugnare åk.
Lill-skiten tyckte om karuseller och andra lugnare attraktioner i ”Kanin-landet”. Inte så konstigt, när man är 3,5 år kanske. Han ville testa att åka den minsta ”barn-berg & dalbanan” men fick lite smått panik och gick av efter ett varv (av annars totalt tre).  Ponnykarusellen var bättre, tyckte han! 🙂

image

Även mellansonen (6 år) höll sig mestadels till lite lugnare attraktioner.
Däremot blev det Jukebox, slänggungorna och Flume Ride för hans del. Även om den förstnämnda var aningen för läskig, erkände han. Hoppande små flygplan med mormor var bättre… 🙂

image

Äldsta sonen (snart 10 år) har däremot inga spärrar alls…!
Han åkte Lisebergsbanan första året han fick (så fort han var över 110 cm) och sedan fortsatte det med Balder ett par år senare (när han blev tillräckligt lång). Nu var det Helix som stod på tur och han tyckte den var (citat) ”ASGRYM!!!” Och nej, jag åkte inte den med honom. Det sällskapet fick pappa står för… 😮

image

Däremot har jag åkt nästan allt annat på Liseberg.
Inte kanonen, Helix, Uppsvinget eller Atmosfear. De senaste attraktionerna kan man väl sammanfatta det med (Fegare med åldern sa jag va?) 😉

Däremot åker jag Balder! Och även höjdskräcken och uppskjutet även om det tar emot. (Man borde inte utsätta sig för sånt när man har galet mycket höjdskräck….!?!)
Jag inbillar mig att om jag utmanar mig själv (gäller såklart inte bara attraktioner på Liseberg) så ”vinner” inte den fega delen utav mig…!
Logiskt eller bara korkat ?

PS. Bästa på hela Liseberg; SpinRock! Love it!!! 🙂

Annonser

”Jag tål inte värme” – Så långpass mitt på dagen blir bra…?

Jösses, vad dagarna rullar på!
Det är svårt att hinna blogga, men det är väl lite så det ska vara på semestern…? 🙂 Senaste löparrundan blev långpass. Eller ja, blev och blev. Jag hade PLANERAT ett långpass. Jag hade även tänkt att ge mig ut tidigt. Men ett rätt av två är inte så illa va…?

image

Jag kom iväg kl 11.30. Mitt på dagen?!
Bra där, Malin… Men jag hade åtminstone laddat med mat, vätska och sömn. Vätskeryggan och en energibar var med. Så förutom den 26-gradiga värmen, så var allt i sin ordning.
Försökte dessutom få till ett pass som inte var så, kuperat i värmen och det blev en ny runda, med blandat grus/gräs och (hör och häpna) asfalt (!) Längs med vattnet bl.a., vilket gjorde att det fläktade rätt skönt i vämen.

image

Det kändes faktiskt bättre än väntat i värmen.
Det är nog som många säger; att kroppen (i alla fall delvis) anpassar sig till att klara av värmen. Det blev även några ”smådopp” på vägen, där jag kylde ner fötter och blötte ner min keps så mitt huvud fick kylas ner lite. Människor som låg i bikini tittade lite underligt på mig. Undrade nog vilken stolle som springer omkring med ryggsäck på en högsommardag… Haha!

image

Jag har svårt att springa BARA asfalt, så lite skön skog blev det, även när det var grusväg.
Det finns verkligen fantastiska pärlor att upptäcka, t.o.m. i ens egen hemstad sedan 34 år! Sådant som man inte kan upptäcka när man åker bil. Ännu en fördel med löpnig! 🙂 Ungefär halvvägs slank energibaren ner och det var den enda som jag testat som jag tyckte var riktigt god! (Ska skriva mer om den).

image

Jag hade lite småkänningar till huvudvärk sista tredjedelen av passet.
Men det blev som tur var aldrig värre. Det är väl lite så att man få testa vad som funkar på ens egen kropp. Vissa fixar att springa i värmen, vissa fixar det med lite träning och klokt upplägg och vissa fixar det inte alls. Man får testa och (viktigast av allt) LYSSNA PÅ KROPPEN nu när det är så varmt!

image

Jag springer oftast ca 7-8 km. Det är standard för mig.
Mina ordinarie distanspass. Allt över den sträckan blir därför lite jobbigare. Både fysiskt men framför allt mentalt. Men det här passet hade jag redan innan PLANERAT att det skulle bli längre. Därför kändes sträckan aldrig särskilt jobbig. Jeanna var inne på samma sak häromdagen. Har man mentalt förberett sig för något; oavsett om det gäller sträckan på löparpass eller något helt annat. underlättar det alltid.
Mind over body, ni vet…! 🙂

bryngenäs

Regn-tungt men lättandats! Och så det där med relativitet.

Förlåt, jag VEEET; man ska inte klaga över vädret.
Njuta av solen, ta vara på sommaren. Osv Osv Osv! Men när jag igår hörde mullret på långt håll och såg de mörka, mörka molnen var det ändå någon liten del av mitt inre som gjorde små volter av glädje. Åska? Åska! YEAY!

Och det regnade. Som det regnade! Inte länge, men 10-15 minuter av ösregn. Och sen… DET GICK ATT ANDAS! Temperaturen droppade från dryga 30 till 22 grader! Jag som ofta tycker 22 grader är en sisådär 5-10 grader för varmt, nöjde mig rejält med tjugotvå. T.j.u.g.o.t.v.å…! Ljuvligt!

En kuperad runda på ca hälften grusväg, hälften stig.
Totalt ca 7,5 km. Egentligen hade jag inte tänkt att springa alls, så det blev ju dryga 7 km ”extra”. Det kändes lite småsegt, särskilt första halvan. Och trots den känslan måste jag säga att det var ett helt ok tempo när det gäller kuperad terräng! Nära på tröskeltempo – bara ”sådär”.

Det är lätt att bli ”fartblind” när man kan köra intervaller på löpband eller snabbdistanser på (nästan) platten i betydligt högre tempo. Men man får, med tiden, lära sig vad som är snabbt i just terräng, för en själv.
Allting är ju, som ni vet, relativt. 🙂

regn3

Foto: lindsjotaxar.blogspot.se

Makalöst…?!

Den här sommaren måste nästan gå till historien?!
Vad jag kan minnas har vi haft EN sommar som var så här varm. Kan det ha varit… -95 ? Jag var tonåring i alla fall och det var så varmt och torrt att gräset var brunt och getingarna levde i princip i flock..! Men efter det har det ju varit mer ”normala” somrar. Väl…?

Det blir hur som helst mycket sol och bad nu!
Det är nästan så jag förväntar mig att mina barnbarn kommer födas med simhud mellan tårna, för att följa den nödvändiga evolutionen. 😉 Det var längesen blonda, ljusa jag var brun! Jag har smörjt in mig med solskyddskräm (ok, NÄSTAN varje dag) och fått en jättefin solbränna. Även om det inte på något sätt är en nödvändighet, är det ganska trevligt!
.

image.

Barnen använder sin fantasi!
Det blir nästan ingenting utav tv-spel eller datorer. Under gårdagens strandbesök byggde de vattenfall, vattengravar och slussar till sina ”båtar” (musselskal). Jag får lite deja-vu från min barndom, när jag och mina vänner sprang omkring i skogen och antingen lekte vildhästar eller en stenåldersfamilj som klättrade i träd och gjorde mat av lera, vatten och murknande grenar… Mums? Haha! 😀
.

wpid-img_20140726_151149.jpg

Framsteg!

Efter en hel (ok halv) dag på stranden;
Helt matt och slut i kroppen och då jublar barnen: ”Jaaa! Nu ska mamma till gymmet!”
Eum….? Ja, just det. Jag sa ju faktiskt igår att jag (vi) skulle dit efter badet, för barnen tycker det är skitroligt i barnpassningen. Vilket förvisso är bra, då kan jag träna med (extra) gott samvete. Men just den här gången var jag, som sagt, riktigt seg i kroppen. Men har man lovat så har man… Och det var kanske tur! 😉 Blev betydligt piggare när jag kom in i ”kylan” och fick kroppen att jobba lite.

 

progress

 

Fokus på rygg (favoriten) och bröst (det jag tycker MINST om att köra när det kommer till styrketräningen). Kul när man märker att myggvikterna som jag tyckte var riktigt jobbigt för ett par månader sedan, ändå känns ok nu och att jag orkar köra 3-4 set med 8-10 repetitioner. Pyttevikter för många andra, men framsteg för mig. Och det är ju det enda som räknas! 🙂
Ryggträningen kändes bra. Där känner jag mig stark!
Kanske för att jag gärna tränar det och för att jag ÄR något starkare… Logiskt. Haha!

* Assisterade chins: 4×8 reps
* Latsdrag: 3×10 reps
* Smal rodd (sittande): 4×10 reps
* Hög/bred rodd (skivstång): 4×10 reps
* Back extension m. medicinboll: 4×10 reps

* Bänkpress: 5×6-8 reps
* Cable cross overs: 4×10 reps
* Sidoböj med hantel: 3×10 reps/sida