4 sätt att hitta träningsinspiration!

Vi har alla något som inspirerar oss lite extra.
Veckans tema i Bloggar om Hälsa är ”Inspiration”. Ida tipsar bl.a. om sina favorit-träningsböcker. Läsa är (tyvärr) något som jag själv är dålig på. Inte bara ur träningssynpunkt, utan mer generellt (även om jag faktiskt (!) fick läst ett par böcker under semestern i somras)… 😛

Mina bästa tips för att få inspiration är:

1. Gör sådant du verkligen tycker om!

Man kan göra hur många nystarter som helst, men om det innebär att man försöker tvinga sig själv att tycka om något som man egentligen är döööötråkigt, kommer träningen ändå inte funka i längden.

Sedan är det inte alltid man älskar något från första stund. Men ge det t.ex. 10 gånger eller 1-2 månader. Känner du då att det fortfarande inte är något för dig då, testa något annat! Det finns maaaasor av träningsformer; inte bara löpning eller styrketräning. Yoga, streetdance, hockey, balett, bågskytte, cykel, karate, boxning, promenader….! Love what you do! 🙂

2. Läs/följ träningsbloggar och/eller instagramkonton

Och mitt tips är att följa konton/bloggar som du blir inspirerad av. På ett bra sätt! Nu är ju ”hälsosamt” kanske inte något som är objektivt, men det jag menar är: Om någon tränings/hälsoprofil ger dig mer ångest och dåligt samvete, än de ger dig positiva tankar och energi – Avfölj!

Det finns jättemånga fantastiska bloggar (t.ex. mina kollegor i nätverket Bloggar om Hälsa) men några av mina (andra) favoriter just nu är:

  • Anna / Piggelina – Hon skriver nästan alltid med en humoristisk underton! Jag kommer ofta på mig själv att skratta högt (och igenkännande) när jag läser hennes inlägg.
  • Katta / Bucketlife – En blogg som andas entreprenörskap, själslig frihet och kloka tankar.
  • Johanna / Slow Fashion – En blogg som jag hittade ganska nyligen och som inriktar sig på slow fashion (hållbart och långsiktigt mode), entreprenörskap och (favoritdelen) Slow Living.
  • Louise / Lugn och fin – En blogg som innehåller både intressanta artiklar vad gäller bloggar och entreprenörskap, men även inlägg där Louise skriver och beskriver, hur det är att vara introvert i en (alltmer) extrovert värld.
  • Rania / Rowan Tree – Hon bytte storstadslivet i Göteborg emot den norrländska glesbygden och bjuder på foton som gör att man tappar andan!
  • Nina / Yoga hjärta löpning – Min sociala-medier-soulmate. Vad jag önskar att vi hade bott närmre varann!

img_2544

3 Träna med andra!

Att bestämma träff med andra gör att träningen blir av, de gånger det känns jobbigt. Träna med såna du redan känner, eller varför inte; med såna du inte känner. Jag tycker själv det har varit lite läskigt, men de jag har träffat har varit supertrevliga.

För egen del handlar det kanske inte så mycket träna med andra, var och varannan vecka utan mer någon gång då och då. Min introverta sida föredrar att springa ensam och jag har ju kommit såpass långt i min träning att jag vet att jag kommer ut, även om jag är ensam.

Att däremot springa en fjäll(halv)mara med fantastiska bloggvänner, det är nog mer min grej. Bland det roligaste jag har gjort, faktiskt! 🙂
Eller att träffa bloggkollegor/nya människor på events, såsom t.ex. Blogger Boot Camp. Så himla kul! Och alla kan vara med, oavsett nivå!

4. Inspiration kommer inte (alltid) till dig. Det är något som skapas!

Det är en ganska vanlig föreställning (särskilt när man pratar med människor som ännu inte har ”fastnat” i träningen) att man ska KÄNNA inspiration. Om det tar emot, känns tungt, eller om man är trött – Då är man inte inspirerad och väntar till nästa dag. Eller nästa, eller nästa.

Så här är det! Det är inte alltid man känner inspiration. Det är då man måste SKAPA inspiration. Att sitta och vänta på att den ska hitta dig, innebär i de flesta fall att man väntar förgäves. Ju mer man tränar, desto oftare kommer man dock att känna den där inspirationen. Hemligheten är att ge sig iväg, när man inte känner sig inspirerad.

 

9 thoughts on “4 sätt att hitta träningsinspiration!

  1. Ping: Inspiration - två filmer och Gunde - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  2. Håller med Anna! Tanken om inspiration som skapas är så sann. Ofta händer det när kläderna är på och passet är igång. Bra inlägg!

  3. Vilka bra tips! Håller med dig! Inspiration är svårt även om man älskar vad man gör. För mig är svårt när det är mörkt (typ nu) bara att ta steget utanför dörren kan ta emot så mycket! Men sen! Då är jag så nöjd!
    Kram

  4. Håller med om typ allt! Och tack för bloggtips (även om jag redan läser fööör många!) Yoga och löpning måste ju kollas in!

  5. Tack för dina fina ord! Och tack för alla andra bra tips, både vad gäller bloggar och det andra. Gillar tanken på att SKAPA inspiration. Den känner jag att jag måste blogga vidare på 🙂 För det är liksom min specialitet. Har bara aldrig satt ord på det tidigare! Tack för hjälpen 🙂

Kommentera

