Välja bort lopp med maxtid – ”Am I a walker or a runner?”

När jag kikar på längre lopp;
Halvmara, mara eller ultra; brukar jag alltid kolla om det står något om maxtid. Eller om någon drar ett rep efter en viss tid. Blir jag lite osäker på om jag inte skulle hinna väljer jag bort loppet.
För just det där, att jag skulle ta mig i mål är jag ganska säker på. Däremot skulle jag bli galet frustrerad om jag inte fick fortsätta efter 30 km, ”bara” för att någon annan sa stopp. Den enda som har rätt att säga stopp är min egen kropp!

Jag inser (på sätt och vis) att vissa långa lopp väljer att ha maxtid, för att de inte kan vänta i all evighet på människor som tar dubbelt så lång tid på sig som andra. Men ändå. Ibland känns det tråkigt att man väljer bort (annars) intressanta lopp pga just detta.

Därför blev jag sååå full i skratt när jag var inne på Connemarathon´s hemsida.
De har både halvmara, mara och ultralopp. De två ”kortare” varianterna har dessutom en startgrupp för löpare och en för de som väljer att gå. På hemsidan fanns en fråga (Förmodligen ifrån någon som funderar över det här med tempo och de ska välja gå eller spring-varianten):

Am I runner or a walker?

”Put simply, if you have to ask, then you’re a runner. If it it takes you ANY less than 3 hours to complete the half marathon course – you are NOT a walker. The walkers section is ONLY for people who will walk at their normal walking pace for the whole distance. If you do any jogging, skipping or powerwalking at all, you should start with the runners group. Anyone who starts with the walkers who runs for any distance will be taken off the course, and will be prohibited from entering future events.”


Älsk på det svaret!

Det fick mig, på något sätt, att må så himla bra. Ändå in i själen.  😀

.

8 thoughts on “Välja bort lopp med maxtid – ”Am I a walker or a runner?”

Kommentera

