Intervaller – Och Mental Fighting!

Jag är inne i någon dipp av något slag.
Inte så att jag har tappat motivationen, för jag tycker fortfarande att det är roligt att träna och längtar (oftast) till nästa pass. Däremot känns det motigt. Kroppen är seg, tung, trött… Vilket gör att nästan varje pass känns mentalt tufft. 😦

Senaste tiden har det inte blivit mycket kvalitetspass (i form av snabbare tempo-pass alltså). Mest lugna rundor, mest korta och medellånga (3-11 km). Jag tror jag skrev det nyligen; men jag längtar verkligen IHJÄL MIG efter långa, härliga vårrundor i skogen!!

Och jag längtar efter de där passen när allt känns bra.
När kroppen är pigg, rapp och även om det är tokjobbigt just där och då, känns det ändå BRA. Den känslan! Var är den?
Senaste intervallpasset bestod av korta intervaller. Mest för att det känns mentalt lättare. Trodde jag… Det kändes oväntat jobbigt. Redan efter tredje började tankarna:
Nej… Är jag inte färdig snart. Jag orkar inte. Det går inte.”  Fantastiskt bra mental träning. NOT! 😦

Men jag lyckades på något sätt ta mig igenom det hela:

  • 8 x 1 minuter med 30 sekunders ståvila i 4,55-tempo.
  • 8 x 30 sekunder med 30 sek ståvila i 4,10-tempo. Sista 30 sekundaren gick i 3,50-tempo. Bara för att mentalt testa om det gick. Det gjorde det..!

 

Nu, kvällsmat! Kvarg med bär, pinjenötter. Knäcke med rökt skinka och ett glas mjölk.
Ha en skön kväll allesammans!

IMG_2243

5 tankar om “Intervaller – Och Mental Fighting!

  1. Känner verkligen igen mig! Jag älskar ju att springa men fy f*n vad det har varit segt sista tiden. Ändå skönt på något vis att man inte är ensam om den känslan 🙂

  2. Pingback: Intervaller att inleda helgen med | Träningsblogga

  3. Säger som ovanstående: vila, ät och kolla upp om du kanske har dåliga värden av något. Och jag känner igen mig. Speciellt på vinterhalvåret. Tänker annars att det beror på mörkret, alla olika virus som kroppen måste bekämpa hela tiden och jobbet (ofta stressigt inför jul och efter jul). Hoppas det släpper snart för den där känslan är pest. Ta hand om dig!

    Eller kanske är det en allergi som lurar? Hassel och Al brukar komma så här års.

  4. Å vad jag känner igen det där! Man får kämpa, kämpa, kämpa – inte en enda meter går lätt.. Kanske behöver din kropp en veckas lite lugnare träning, för att återhämta sig lite, ladda batterierna? Eller har du rentav låga järnvärden? Själv har jag vid två tillfällen känt mig riktigt seg och ur form under en längre period. Vid båda tillfällena har ett stick i fingret hos vårdcentralen visat på väldigt lågt Hb – vilket enkelt åtgärdades med niferex/durofenon! Vips så vart man människa igen!

Lämna en kommentar