En lista om jul…!

Så här i jultider är det lite roligt med julinspirerade listor. Hittade en hos Sara, som jag tänkte att jag hänger på.

1. Pepparkakor eller lussebullar?
  Saffransbullar. Lätt! Men hemmabakade. De man köper smakar ju bara torrt…
2. Skumtomtar eller knäck? Gillar inte skumgodis i någon form. Så knäck!
3. Ischoklad eller marsipan? Egentligen inget av det… Ischoklad är för sött. Marsipan är ok på tårta, däremot INTE gott i godis.
4. Köttbullar eller prinskorvar? Hemmagjorda köttbullar med kryddpeppar. Mums!
5. Julkorv eller julskinka? Julskinka! Älskar.
6. Lax eller sill?  Oj, måste man välja här? Gillar både och. Men om jag måste välja. Lax – helst gravad!
7. Sylta eller pastej? Sylta! Åh, minnen från min morfar. ❤

.
8. Paradis eller Aladdin? Tveksam. Alladin måste jag nog säga, även om jag inte alls gillar alla bitarna i den heller. Paradisasken känns bara sötsliskig.
Revbensspjäll eller Jansons?  Ä.l.s.k.a.r. Jansons!
10. Glögg eller julmust? Julmust. Ingen jul utan must!
11. Rödbetsallad eller dopp i grytan?  Uja… Inget egentligen. Men hellre rödbetssallad.
12. Ris a la Malta eller gröt? Risgrynsgröt. Görs varje julaftonsmorgon här hemma.
13. Hemma eller borta? Drömmen är att fira jul i fjällen. Bara närmsta familjen – att bara vara.
14. Utomlands eller Sverige? Sverige. Jag vet inte, men det känns märkligt att fira jul i 30-gradig värme…?
15. Ge eller få? Även om vi alltid säger att vi vuxna inte behöver ge till varandra, så är det kul att få (också). Men älskar att se barnens ansikte när de öppnar sina paket.

16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Såg inte någon av dessa. Eller jo, kanske något avsnitt av ”Mysteriet”. Har aldrig kollat som vuxen.
17. Chokladkalender eller paketkalender? Chokladkalender till barnen. Jag vet inte vad som är bäst/sämst egentligen. Socker varje dag eller en massa småprylar de inte behöver…?
18. Plastgran eller äkta? Äkta! Är inte en person som skulle införskaffa en vit eller rosa plastgran…
19. Arne Weise eller Ernst?  Eh… Ingen. Arne…? Tja… Ernst? Nej, tack.
20. När vill du att första snön ska falla? Till första advent. En drömvinter, hade varit att den sedan ligger HELA vintern, fram till februari. Inte plusgrader, minus, regn, snöblask, is… Blää!!
21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Skojar du….??
22. När är det dags att pynta? Adventsstjärnor och ljusstakar åker upp på första advent. Inte en dag tidigare. Julgran och tomtar däremot åker upp först runt den 20 december..

.
23. Kan du komma på något negativt med julen? Att människor verkar tycka att många julklappar gör en bra jul…
24. Favorit julfilm?  Jag ser ”Tomten är far till alla barn” VARJE ÅR! Ä.l.s.ka.r. och skrattar så jag gråter! ”Dö för helvete, tomtejävel!!!” Haha! 😀
25. Favorit julkalender? Favorit vet jag inte, men minns bara Ture Sventon! Och svaga minnen av Trolltider. (Var bara 5 år då).
26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? När juldagen är över (dvs redan på annandagen) brukar jag vara trött. Det mysiga är ju veckorna INNAN jul. Sedan kan det bli smällkall vinter/sportlov och fokus på andra roliga vinterrelaterade saker. Inte nödvändigtvis så att jag längtar efter våren alltså.
27. När öppnar du dina julklappar? Får jag några, så samtidigt som barnen. Eller vad menas med frågan?
28. Favorit juldoft? Hyacinter, apelsin/koriander och doften av ljus som man precis har blåst ut. (fråga mig inte varför på den sista). 🙂
29. Vad framkallar mest julstämning? Att sätta på en (annars sliskig) julskiva med Carola eller Christer Sjögren, när man pyntar granen!
30. Vad är viktigast med julen? 

Hur ser din lista ut?

6 tankar om “En lista om jul…!

  1. Vilken kul och julig lista! Väldigt typiska frågor för en traditionell jul, men mycket av det har jag aldrig haft med i mina traditioner. Känner igen mig en del i dina svar, speciellt om att snön ska ligga vit på marken hela vintern och lussebullar är otroligt godare än pepparkakor.

  2. Pingback: Snart jul! | Q-Vinna

Lämna en kommentar