Något är fel.

När man egentligen inte ser någon rimlig anledningen till att kroppen går på halvfart. 
Orsakerna jag nämnde igår, kan säkert fortfarande påverka, men det borde bara påverka marginellt. Jag har aldrig blivit särskilt påverkad av menscykeln tidigare. Visst, lite grann kanske, men inte alls så här. Inte heller pollen känns som det hundraprocentiga svaret.

Alternativ träning.

Igår drog jag till gymmet och valde att köra alternativ konditionsträning.
Dels pga höftkänningarna, men även för att se om det gjorde någon skillnad att träna inomhus. Planen var egentligen det vältajmade spinningpasset som drog igång ungefär 10 minuter efter att jag klev in genom dörrarna, men jag kände redan innan att kroppen kändes ”off”.
Därför valde jag det säkra före det osäkra; cykel (ute i gymmet). Där kunde jag påverka känslan på ett annat sätt. Lyssna på kroppen, utan att bli ”meddragen” i ett ohållbart tempo (för dagen). Även om man VET att man ska ta det lugnt, är det nästintill omöjligt att hålla igen när man tränar i grupp…!

Det är defenitivt något som inte stämmer.

Det är dock oerhört irriterande när jag inte förstår vad det är som felar…?! Jag tycker att jag får ihop pusselbitarna i livet/träningslivet på ett bra sätt. Det är klart det hade gått att ”optimera” ytterligare kanske, men det flyter ändå på ett helt ok/tillfredsställande sätt.

Så varför kunde jag bara få upp pulsen till 162 slag idag?
Jag som nästan brukar ha motsatt ”problem” – Ha svårt att hålla den på en lägre, jämn nivå. Jag har visserligen en hög maxpuls, men när jag kör långpass får jag nästan gå stundtals, för att hålla den under 160 slag, vilket även det kan vara frustrerande…

Från Runners high till Runners low?

Nu kunde jag istället inte kommer över 162…?!
Kroppen kändes fortsatt seg och andningen tung (inomhus = ingen pollen?), vilket i sin tur kanske gjorde att jag fegade lite grann (?) Hur som helst, låg den på stadiga 150. Vilket även blev snittpulsen efter 70 minuter och dryga 27 km cykling.

Jag tycker det är svårt att veta hur jag ska hantera det?
”Bara” vila? Octuh i så fall varför vila? Det känns ju, som sagt, inte som att jag stressar kroppen, varken via jobb, sömn eller för mycket träning…? Och det är ju inte ens en vecka sedan, jag hade en kanonkänsla i kroppen när jag sprang. Vad är skillnaden?

Jag hoppas verkligen att ni har rätt – Att det snart kommer gå lättare igen.

 

12 thoughts on “Något är fel.

  1. Jag får sådär med pulsen när jag inte är tillräckligt återhämtad eller är för trött. Saker jag inte alltid kan märka själv eftersom livet springer på i samma fart och inte bryr sig om ifall jag hänger med eller inte. Ofta fattar jag läget en eller ett par veckor senare när mitt inre kommit ikapp liksom. Om jag bara håller mig still i båten, försöker lyssna på kroppen och dra ner på tempot direkt (träningstempot pratar jag om nu men även det övriga livstempot förstås) så kan det lösa sig rätt bra och jag kommer in i schysst flow igen. Ibland krävs det att jag sover mycket för att inse hur trött jag är. Låter lite bakvänt men sån är jag :-). Har precis haft en sådan pulsperiod som följdes av extrem trött-period och just nu känner jag mig HYFSAT balanserad och kan trycka på okej i träningspass MEN betydligt färre sådana. Har haft för hög träningsbelastning lately tror jag (även om min klocka inte håller med. Får lita på min kropp över klockan i det här fallet ;-)).

  2. Ibland är det bara så. Utan att vi förstår. Det kan vara något som skedde för veckor och t.o.m månader sedan som s.a.s ”kommer i kapp”. Något som hänt, stress, dålig sömn eller vad som helst. Acceptera, dra ner på krav och ambitioner, ät näringsrik mat och vila mer under en period. Om det inte släpper/blir värre på 1-2 veckor är det läge att kolla upp. KRAM

  3. Jag tänkte också tipsa om järnbrist. Hoppas det ger med sig snart. Jag tror nog att vi alla ibland är inne i perioder med svackor och så plötsligt vänder det när man minst anar det. 😀

  4. Om du inte skrivit det där med mensen skulle jag tänkt: gravid?! Precis det där har nämligen varit första tecken på bebbe för mig. Säger annars vila, och om det håller i sig, kolla järn eller B12.

  5. Jobbigt. Jag kan bara ge dig två råd. För det första: lyssna på kroppen. Vi är ofta duktiga på att lyssna på och lyda huvudet, men sämre på att lyssna på kroppen. Är något fel kommer kroppen att ta till allt för att meddela detta. Och lyssnar vi inte på den första signalen så försöker den med något annat. Kanske var höften första signalen, och när du inte lyssnade på den så går den över till trötthet. Jag vet inte, men det kan vara värdefullt att försöka se alla symtom i ett större perspektiv.

    Det andra rådet är att skynda lugnt. Att vila en dag eller två ger ingen effekt om det är vila som kroppen vill ha. Räkna ihop hur många timmar på dygnet som du faktiskt vilar kropp och sinne, och hur många timmar som du aktiverar dem. Och då menar jag inte bara träning, utan jobb, lek, hushållssysslor mm. Se din situation i ett större perspektiv.

    Ha det gott så ses vi snart 🙂

  6. Usch vad jobbigt det låter, men jag känner igen det. Kanske du är i en svacka som du ska igenom? Ett par dagars vila? Eller bara att köra på? Göra något helt annat än det du brukar? Hoppas det blir bättre snart!

  7. Ja, jag tänker som Jeanna – jag blir också lite påverkad av våren, lite nedstämd, vilket påverkar det mesta. Sedan har jag ju pollen på det, men det är ju en annan femma som jag medicinerar för. Kanske är det en liten förkylning som ligger och gror annars? Hoppas du känner dig piggare snart!

  8. Kroppen lite vårdepp kanske? Om det bara är en vecka sedan du var superpigg tycker jag inte att du ska oroa dig – då går det säkert över! Ät mycket bra mat och sov ordentligt tills dess! Kram på dig.

  9. Detta är så frustrerande. Kan det vara så enkelt som att pollen stör dig. eller att det ligger någon förkylningsbaskelusk och lurar? Eller att du bara behöver två vilodagar?
    Oavsett så hoppas jag att du är ditt gamla vanliga jag nu, snart!

Kommentera

