Bloggare, Sociala medier & Ansvar?

Vårt ansvar i sociala medier – Frågan har tagits upp förr. 

Och jag tycker att det är viktigt att vi fortsätter att ta upp ämnet. Jessica skrev ett oerhört läsvärt inlägg för någon vecka sedan – ”Let start a riot” där hon menar: Innan vi postar ett inlägg eller en bild bör vi verkligen tänka igenom: Vad ger det för avtryck?

”Vi som jobbar med att förmedla träning och hälsa har ett gigantiskt ansvar att se till att vi förmedlar den där balansen. Påklätt och avklätt. Inspirerande och sunt.”

IMG_6487
Även Helena skrev om ämnet och ställde frågan till sig själv: Vilka signaler  sänder man ut?  Jag tror att hon är inne på ett väldigt viktig del, när hon skriver följande:

”Vet vi egentligen vad en harmlös påhejande kommentar som ”-Vad duktig du är!” till en person som inte äter på en vecka för att ”boosta” kroppen ger för bränsle och sänder ut för signaler till andra?”

Jag kommenterar själv aldrig med uttrycket: ”Vad duktig du är!”

Jag avskyr ordet. Ja, på riktigt. ”Duktig” borde tas bort ur ordlistan!! Dessutom ligger det en så konstig värdering  i ordet.
Som om personen skulle värderas på ett positivt sätt; men enbart om h*n klarar av att springa 1 mil, eller om h*n får till 7 träningspass på en vecka, eller om h*n klarar av att hoppa över frukosten i två veckor?
Som om det du gör skulle vara det viktiga,  istället för den du är…!?

IMG_6400

Ämnet är, som sagt, både viktigt och aktuellt. Även Karin nämnde det, när hon gjorde ett inlägg om ursprunget till sitt bloggnamn.

”Det finns många hälso- och träningsprofiler av idag som sprider ett, enligt mig, ohälsosamt budskap i sina kanaler.”

Jag har stött på bloggare som anser sig ha rätt att skriva om vad de vill. 
Vill de skriva om viktnedgång och extrem träning  eller extrem kost, så får de göra det för att det är deras blogg.
Att man anser det vara ok att rättfärdiga ett skevt synsätt, som dessutom (i värsta fall)  uppfattas som normalt av ens läsare,  är i mina ögon helt galet!

img_8531

Min egen syn på träning och hälsa är:  Gör det du vill och ät det du vill. Ibland!

Att äta supernyttigt 24/7 och träna 7 dagar i veckan är, enligt mig, inte hälsa. Balans är det magiska ordet! Att springa ett långpass och njuta av naturen, för att senare på dagen äta en jättegod krämig, pastarätt och ett glas vin.
För att nästa dag gå en promenad med barnen och sedan laga mat enligt deras önskemål – Fläskpannkaka eller stuvade makaroner.
För att nästa dag äta en god, matig sallad, riva av några tuffa backerintervaller, mysa med barnen och äta godis framför en bra serie/film på tv.
Och ja… Vissa dagar ”moffar” jag choklad också.

Vad tycker och tänker ni i ämnet? 
Hur tänker ni när ni lägger ut inlägg i bloggen eller bilder på instagram? Vilket avtryck det ger. Tror ni att ni kan stå för det, även om 5-10 år…?

 

17 thoughts on “Bloggare, Sociala medier & Ansvar?

  1. Det har var verkligen intressant! Ett bra inlägg tycker jag. Det gav mig själv en tankeställare och samtidigt blev allt ännu mer krångligt. Jag har länge haft ordet ”duktig” i bakhuvudet och jag tror inte jag använder det jätteofta online, utan mer till familjemedlemmar eller till barn. Men varje gång jag säger det till barnen (i mitt fall i mitt jobb) kommer jag på mig själv att jag borde hitta på ett annat ord som beskriver det braiga dem gör bättre. Men det är svårt… och det är svårt att vänja sig av med det. Sen kommer vi till det här med att ha blogg (eller andra sociala konton), det är ju självklart sitt eget men lite borde man nog tänka på vad man sänder ut, speciellt i extremfallen. Men oftast kanske det är lite svårare att förstå när man själv är upp i det. Jag kan ta mig själv tex att vissa saker jag gjorde för några år sedan och var nöjd med, skulle jag aldrig få för mig att göra idag. Balans är nog dock det viktigaste!

  2. Jag tycker det är så synd att det anses som att man hetsar när man skriver om viktnedgång. Att man vill gå ner i vikt och även skriver om det för att inspirera andra som vill samma sak kan inte jag se något fel i.
    Det som jag skriver och lägger ut kan jag definitivt stå för även om 5-10år.

  3. Ping: Tips från soffan - Träningsblogga

  4. Bra inlägg Malin, det är som sagt ett viktigt ämne. Och din kommentar på Charlottas kommentar håller jag med om fullt ut, de ärliga är mer läsvärda.
    Ser att det skrivs allt mer nu om det här i olika bloggar, bra! Jessicas inlägg fick fart på tankar helt klart.

  5. Tycker det är som du skriver i en kommentar, att det är de ärliga bloggarna man läser. Där en får ta del av lite allt möjligt, där man faktiskt märker att det är livet det handlar om. Balans du vet. Bra skrivet!

  6. Jag tycker det är väldigt jobbigt att folk kan uppfatta mig som hetsande när jag skriver om min viktnedgång. Det känns som om jag måste censurera mig själv när jag vill fira ett svårkämpat kilo ner, för att inte hetsa någon. Jag tycker det är viktigare att avdramatisera dessa förbaskade siffror, för de är inte på något vis ett mått på mitt människovärde. Det är liksom bara en indikation på att mina hälsoförändringar funkar, något som iaf för mig är svårt att mäta på något annat sätt. Jag är liksom siffernörd, och gillar siffror.

    Jag blir mycket mer stressad och ledsen över folk som hela tiden tycks ha den perfekta balansen och kan äta både semlor och pizza utan att oroa sig, och samtidigt är glada på varje träningspass de gör, och alltid älskar sig själva. Då undrar jag vad som är fel på mig, när jag inte kan vara så där glad och älskvärd… Notera dock att jag aldrig skriver att jag är ”tjock och ful” jag är bara överviktig, och lika snygg och tjusig i mina neontights ändå. Jag är aldrig nedsättande mot mig själv och beskriver aldrig mig själv som duktig när gå ner eller misslyckad när jag går upp. Snarare känner jag mig dålig och misslyckad för att jag skriver något överhuvudtaget, när jag ingenting hellre vill än att dokumentera min viktresa MED siffror.

  7. Ping: Har vi ansvar och vad exakt hetsar? - Charlotta Sofia springer och trimmarCharlotta Sofia springer och trimmar

  8. Jag tänker absolut på vad jag postar och vad jag förmedlar. Jag tänker att det måste finnas lite både och, att en måste våga att tala om att: Näe, jag har inte tränat på en vecka och vill helst inta skräpmat intravenöst idag lika väl som att en får vara glad över sitt grymma träningsflow. Jag känner att jag i och med bloggen utvecklats där också. Jag skulle inte posta de viktnedsgångsbilder jag postade i början, idag. Sanningen är att de skavde redan då.
    När jag läste det här inlägget som kom jag på en grej på sociala medier som gör mej riktigt, riktigt ledsen. Ska försöka göra en inlägg av det 🙂

    • Tycker det är de ärliga bloggarna som är läsvärda. Dvs de som visar båda sidorna av sig själva! Även om det innebär skräpmat intravenöst eller moffa choklad. 😉
      Vad spännande! Säg gärna till när du skrivit om det (fast jag läser ju din blogg, så jag lär väl märka det ändå). 🙂 Kram!

  9. Absolut att jag kan stå för vad jag gör, skriver och lägger ut om 5-10 år, jag tycker att jag tränar sunt äter bra. Jag kallar inte min blogg för en ”träningsblogg” fastän jag tränar flera gånger i veckan. Varför vet jag inte, kanske för att mina bilder inte bara är träningsbilder och jag berättar inte alltid hur jag har tränat. Vad finns det att berätta tänker jag, att jag skuttade fram och tillbaka…;)
    Men de som har renodlade träningsbloggar tycker jag absolut ska tänka på vad de förmedlar, diet, fasta, detox, träna 7 dagar i veckan är det sunt? Är det balans och hälsa? Nä, själv plockar jag bort bloggar och instagram när jag märker att det tar negativ energi av mig och jag bara blir förbannad.
    Väldigt bra skrivet!!

  10. Jag tänker inte jättemycket på det men det underlättar nog att jag har en ”vanlig” kropp – om jag vore smal med synliga magrutor skulle det kanske finnas större risk att någon blir påverkad på fel sätt när jag lägger upp en bild på mig själv i bikini eller baddräkt. Vilket så klart är väldigt tråkigt, det borde ju inte spela någon roll.

    Jag försöker fokusera mer på känsla och upplevelse än prestation men samtidigt har jag ju inget val. Ingen skulle bli stressad av att läsa om mina kilometertider!

  11. Jag reflekterar väldigt lite över vad jag själv sänder ut för signaler. Däremot så stör jag mig på andra ibland… Speciellt när folk blandar halvnaket med munplut och kvarg. Sån jävla kaka på kaka. Och det blir lite sorgligt.

    Var tvungen att scrolla några bilder och inlägg i mina egna kanaler nu och insåg att jag nog är lika oförarglig som en kattunge ungefär.

  12. Klokt skrivet, och jag kan bara hålla med. Tänker på det ofta.
    Nu vet jag dessutom att mina elever har hittat till min blogg, vilket gör att jag nog tänker en omgång till innan jag lägger ut något. Vill förmedla träningsglädje och balans, och hoppas att jag gör det.
    Svårt och viktigt ämne att fundera över, och bra att reflektera över hur man själv gör.

  13. Jag är helt med dig. Får ofta kommentarer om hur duktig jag ör som slutat med socker. Duktigt?? Det är ju en skam att jag inte klarar av att äta socker som en normal människa. Jag försöker undvika duktig men skriver gärna om någon är grym eller stark eller har pannben. Komplimanger kan ju se olika ut och jag försöker verkligen tänka efter. Och jag har ändrat jättemycket om hur jag skriver. Jag skriver inte om vikt längre, kanske att byxorna känns tighta typ, men ingen hets om kilon etc. Jag har bloggat i 10 år och mitt allra första inlägg handlar om hur tjock jag tycker att jag är. Sorgligt.

Kommentera

