Att tänka på när man kör/testar Yin Yoga!

Det är nog så att jag har sagt det tidigare.
Att jag behöver få tummen ur och ta mig tid (!) att köra yoga. Nu är det nog mer sant än någonsin! Jag var ju på ett yogapass förra veckan, men det var det första på jag-vet-inte-när…
Igår var det dags igen. Den här gången för Yin Yoga. Där man fokuserar på ”Yin-delen”; dvs den lugna, coola, mörka delen. Där man håller positionerna läääänge (flera minuter) för att komma åt bindväven och där man får utmana sig mentalt.

Det viktiga är man inte ska tänka ”prestera”.

Jag känner flera som har nämnt att de upplever Yin yogan som ”jobbig”. Att det gör ont och/eller är obevkämt. Och jodå, till viss del är den obekväm, det håller jag med om. När man är inne på minut 4-5 och kroppen bara skriker:
”- Men rör på dig nu då! Bara lite. Justera den där tån, foten, armen, knät, ryggen, axeln. Bara lite? Nuuu! Detta är så himla obekvämt”.
När man då mentalt fokuserar och tänker framåt, ignorerar den där rösten,  håller kvar positionen och plötslig känner hur man mjuknar. Lite till. Magi! 🙂

Yin-yogan ska inte göra ont!

Positionerna går oftast att anpassa från superlätt till mer avancerad. Man ska försöka tänka att man bara ska nå ungefär 60-80 %. Många som börjar köra yin yoga. Som antingen är helt nya, eller som är mer vana vid den ”vanliga” eldiga flödesyogan, har lätt för att tänka prestation.
Att de måste töja så mycket det bara gååår! Och ja, då kommer det förmodligen göra ont. Kanske inte direkt, men troligtvis efter (långa) 4 minuter.

Så om ni vill prova. Fokus – Stillhet, fokus, lugn och att inte prestera. Ok? 🙂

Annonser

7 thoughts on “Att tänka på när man kör/testar Yin Yoga!

  1. Åh.. Älskar Yin Yoga! Just för det att det inte är krav på prestation. Något min stressade hjärna till prestationstroll verkligen verkligen behöver öva på! Ibland tycker jag nästan att yin yoga är mer mental yoga än fysisk. Men känslan när man andas och andas och så känner man hur kroppen släpper efter lite till.. den är som du säger; Magisk!

    Ha det gott!

  2. Yin FTW! Det långsamma, det icke-presternade… Den ulitmata yogan för idrottare, som behöver sträcka ut kroppen.
    För att inte tala om när man är stressad!!!

  3. Har aldrig varit på ett endaste yogapass, fast det var på gång i höstas då jag skulle följa med en kollega…som blev sjuk… Jag borde, men ids inte.

  4. Jag har inte haft några bra upplevelser av yinyoga. Vissa positioner fungerar, typ duvan, där kan jag ligga till i morgon förmiddag. Andra klickar inte alls… Måste ge det några chanser till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s