Socialt långpass – Göteborg runt!

Det började ju bra… Jag som alltid (a.l.l.t.i.d.) håller tiden, blev sen.
Dels för att jag fick för mig att jag har kört till Skatås på 25 minuter vid tidigare tillfällen och Idas lägenhet låg ju inte så långt därifrån. Men tydligen tar det 35 minuter… Hm?

Jag körde dessutom fel när jag kom till Redbergsplatsen (aaaalldeles för långt) och var tvungen att vända och yra runt en stund till inne på smågatorna. När jag väl hade hittat en parkering var mitt betalkort ogiltigt (Eh, nej…?!) när jag skulle betala parkeringsavgiften.
I ett desperat försök att lösa det, laddade jag ner en parkeringsapp. Men då skulle man ju ändå koppla sitt betalkort till den? Om jag nu inte har med mig ett betalkort (eller som nu, inte har ett betalkort som ”funkar”) varför ska jag ladda ner appen? Storstadsbors logik…. 😛

Behöva nervös-kissa!

Efter att lantlollan (till slut) hade kommit till stan var jag dessutom tvungen att ”nervös-kissa” hos Ida. Haha! Vad löjlig man är… Köra på vägar man aldrig har kört på och träffa människor man inte har träffat på över ett år, har tydligen den effekten på mig, då jag trots allt gick på toa precis innan jag åkte hemifrån.

Äntligen (!) kunde vi ge oss iväg, typ en halvtimme efter utsatt plan.
Mitt lokalsinne är ju smått katastrofiskt, så jag vet inte exakt vart vi befann oss hela tiden. Vi passerade i alla fall över E20 för att ta oss in mot stan. Förbi gamla nya (eller är det nya gamla?) Ullevi, via Nya Allén bort mot Järntorget. In i slottsskogen och sedan siktade vi på hamnen. Samtidigt som vi diskuterade löpning, skador, pollenallergi och tävlingsförberedelser. Ida ska ju springa Göteborgsvarvet om två veckor! 🙂

Det fläktade fantastiskt skönt nere vid vattnet!

Dagen var ju helt fantastisk! Fast (kanske mer) sett ur en ”hänga-ute-och-njuta”-synvinkel. Hade jag fått välja helt fritt, hade jag nog dragit ner värmen ett par grader till ca +15. Ja, jag vet, nu ska vi inte klaga… 😉
Sol, +20, i princip vindstilla och dessutom asfalt, gjorde att jag kände mig smått överhettad. Särskilt sista 5 kilometerna.

Cravings man får i värme!

Vi är både lite känsliga vad gäller löpning i värme.
När vi sprang längs packhuskajen började jag svamla om coca-cola. Jag som inte alls (!) tycker om cola, blev plötsligt toksugen på en. Och Ida nämnde längtansfullt ”glass” ett par gånger… *fniss* Nästa gång vi kör långpass i sommarvärme får vi boka in en cola- och glassfika halvvägs in i rundan! 😉

Springa på Götaälvbron!

Jag tror Ida ville ge mig lite Göteborgsvarvet-känningar.
Hon frågade om jag var sugen på att springa uppför Götaälv-bron. Och jag var på, såklart! Man måste ju testa det där som alla varvet-löpare pratar om – Att springa uppför broarna.

Första ca 2/3-delarna gick över förväntan.
Sedan tappade jag andningen (för typ 10:e gången på rundan eller så… HATAR pollen!) så det blev lite gång sista biten upp. Hade det varit en dag i oktober hade det troligtvis inte varit några problem. Vi diskuterade även detta; Om broarna ”jobbighet” kanske mest sitter mentalt,  i många löpares huvuden…?

Fantastisk utsikt, hur som helst! 🙂 Höjdskräcken som kickade in när jag ”råkade” titta ner, när sprang uppför, försvann märkligt nog nästan helt när vi väl var på toppen. Du gick jag fram och kollade över kanten, samtidigt som Ida fick någon släng av höjdskräck istället.

Alltså, det här med pollen…

Sista km, av de 16 vi skrapade ihop, var tuffa för mig.
Inte så att benen var tunga. Jag flåsade inte direkt heller. Däremot kändes det som att det var ”stopp” halvvägs ner i bröstet. Jag andades, men fick inte in något syre. Galet irriterande! Ändå hade jag tagit receptfri allerginässpray innan jag åkte ner, i hopp om att det skulle hjälpa (och det kanske det gjorde, vem vet hur det hade känts annars?)

När jag springer själv är det ju lika irriterande (såklart), men då får man i alla fall inte dåligt samvete, över att man sackar ner tempot för någon annan.

Utöver pollengrejen; Ett supertrevligt långpass med bästa Ida! Det får vi göra om! 🙂
Idas blogginlägg om socialjoggen hittar ni  här —> Ledig klämdag = socialt långpass

11 thoughts on “Socialt långpass – Göteborg runt!

  1. Ping: Världens tråkigaste långpasscraving | trailflirt

  2. Ping: Räknas TrailVarvet? - Träningsblogga

  3. Sjukt störigt med pollen! Jag är inte känslig och är väldigt glad för det då det verkar sjukt jobbigt för alla drabbade löpare.

Kommentera

